مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22407 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:37

موسيقي چه جور بايد باشد تا انسان را معنوي كند و چه رمزي در موسيقي قرآن است علت بدي موسيقي چيست؟
الف) موسيقي اگر از معيارهاي شرعي تجاوز نكند نه تنها مضر نيست كه در تلطيف روح نيز مؤثر است و اين نكته اي است كه بوعلي سينا نيز در اشارات و تنبيهاتش اشاره دارد(«ثم الالحان المستخدمة لقوي النفس الموقعة لما لحسن به من الكلام موقع القبول من الاوهام ؛ يكي از عواملي كه نفس امّاره انسان را رام نفس مطمئنه مي سازد، نغمه هايي است كه قواي نفس را در استخدام مي گيرد و موضوع نغمه ها و الحان را مورد قبول اوهام مي سازد». {V(اشارات ، جلد 3، ص 380)V}. معيار شرعي اين است كه موسيقي مناسب با مجالس عيش و طرب و لهو و لعب نباشد و نيز نبايد مهيج شهوت باشد. بنابر اين سرودها و آهنگ هاي شادي كه از طريق راديو و تلويزيون پخش مي شود، يا آن نمونه هايي كه از سازمان تبليغات اسلامي مجوّز گرفته شده است، اشكالي ندارد. ب ) آيات قرآن از بعد هنري داراي فصاحت و بلاغت است و نيز با آهنگ خوش و مناسبي بيان گرديده است و همين عامل است كه باعث نفوذ در دل ها گشته و چشم ها را خيره خود ساخته است. اخيراً در دانشگاه اصفهان يكي از اساتيد دانشگاه ادبيات دقت ويژه اي در آهنگ هاي برخي از آيات قرآن نموده و آنها را بر اساس عروض و قافيه منطبق ساخته است كه براي بنده جالب توجه بود. در صورت تمايل ر.ك: كتاب «هنر اسلامي». ج ) يكي از حكمت هاي حرمت و ممنوعيت موسيقي، اين است كه مهيج شهوت بوده و افراد آلوده به اين مجالس و محافل به تدريج دچار يك نوع لاابالي گري، عياشي، و شهوت پرستي مي شوند؛ به طوري كه گاه خدا، دين و بلكه بسياري از ارزش هاي ديگر را زير پا مي گذراند. جبّاران و گردنكشان تاريخ نيز براي اينكه پس از فجايع و جناياتي كه مرتكب مي شدند، پا روي وجدان خويش بگذارند، به مجالس عيش و طرب رو مي آوردند و كنيزكان آوازه خوان و مطرب ها را دعوت نموده و... . آيا براي يك فرد صالحي كه در صدد ارتقا و تكامل انسانيّت خويش و تقرّب به خداي سبحان است، مصلحت است كه در اين گونه مجالس شركت نمايد و با آن گونه افراد مجالست كند؟ گر چه ممكن است كسي ايراد بگيرد كه حالا با چند دقيقه موسيقي و نيم ساعت شركت در چنين مجلسي، مگر چه پيش مي آيد؟ ولي بايد توجه داشته باشيد كه گناهان در آغاز و از بنياد، از يك قدم ساده شروع مي شود، او به جريان مي افتد و پس از گذشت مدتي، ناگهان انسان متوجه مي شود كه آن يك قطره، دريايي شده و انسان را در امواج متلاطم خويش غرقه ساخته است. د ) در عرفان اسلامي، دعا، نيايش، نماز و... عامل خودشناسي و خودسازي است. نماز و نيايش نه تنها حجاب نيست كه جزو مراحل سير و سلوك عارف است و به همين دليل است كه علي(ع) - كه سرآمد عارفان است - آن همه دعا و نيايش داشته و هم چنين است ساير انبيا(ع) و ائمه هدي (ع) ما به شما توصيه مي كنيم، هرگز از نيايش و دعا گريزان نباشيد. البته دعا و عبادت را بايد با ميانه روي و اعتدال دنبال كرد. مبادا خودتان را در اين زمينه خسته كنيد، به طوري كه از دعا بيزار شويد. به گفته الكسيس كارل «دعا» پرواز روح است به سوي خدا.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.